EXPEDITION SUMMER CAMP 2008

”Siste natt med gjengen”

26.-28. mai

I år som i fjor, så har friluftsgruppa Da Boyz In Da Hood fra Råholt ungdomsskole tatt beina fatt fra Nord-Feiring til Råholt. For å gjøre det klart; dette er en tur som virkelig utfordrer deg fysisk og mentalt. Og når du bærer pakning på ryggen som veier 1/3 av din egen kroppsvekt, ja så sier dette noe om en sterk prestasjon av guttene.

Denne turen er et ledd i det faglige tilbudet for friluftsgruppa, nemlig det å bryte personlige barrierer og det å føle mestring på utradisjonelle læringsarenaer gjennom alternative læringsformer.

Expedition Summer Camp 2008

For andre gang så avvikles denne ekskursjonen i regi av friluftsgruppa ved Råholt ungdomsskole, Da Boyz In da Hood. Gruppa har gjennom dette skoleåret deltatt på flere ekskursjoner.

Turen markerer også slutten på et svært populært tilbud som noen av våre elever ved skolen har hatt.

Men nå stod altså turen fra Nord-Feiring til Råholt på programmet. Med oss på denne turen var vi ni elever, to lærere og tre kløvhunder.

Starten var ved Nordre Almelia i Feiring, hvor elevene ble fraktet opp med biler. Herfra var turen delt opp i tre etapper der den første etappen går fra Almelia til det idylliske tjernet Aklangen i Hurdal. Den andre dagen av denne marsjen går vi videre fra Almelia til Prestsand og siste dagen var det sjarmøretappen fra Prestsand til Råholt ungdomsskole.

Dag 1: Almelia – Aklangen, En myk start

Det var ni spente elever som la i vei fra Almelia retning Aklangen. Den første dagen er i utgangspunktet ment som en slags ”oppvarmingsetappe” før langetappen som kom dagen etter. Humøret var upåklagelig hele veien. Vi fikk tidlig strekk i feltet, men dette var vi forberedt på, så derfor la vi opp til flere stopp/pauser underveis. Med god temperatur og strålende sol, så ble dette en fin etappe for alle. Vi ble også minnet på at med sol og vår, så kommer også hoggormen frem og vil nyte sol og varme. Rett foran oss på veien lå et voksent eksemplar av en orm som fire av oss bare gikk rett forbi, kun 1 meter unna føttene. Litt uhyggelig, men likevel utrolig fascinerende skapning var elevene enig om.

Tre og en halv time senere kom vi inn til hyttetunet ved Aklangen. Neste post var etablering av leirområde, sosialt samvær, mat, grilling, sette opp telt, før vi etter hvert tok kveld.

Dag 2: Aklangen – Prestsand, manndomsprøven

Etter en god nattesøvn, frokost og morgenstell, så var vi klar for den tyngste etappen på denne ekspedisjonen. Klokka 10 på morgenen var vi igjen reiseklar med sekk og telt på ryggen. Hundene hadde fått kløvene på plass, og området var ferdig ryddet etter oss.

Denne dagen skulle elevene gå i underkant av 20 km til fots med tunge ryggsekker. Det skulle vise seg at dette skulle bli en real fysisk og psykisk test for elevene.

Gruppa består av en fin kombinasjon av ulike elevtyper som trives i hverandres selskap. Dette var en egenskap som skulle bli viktig under denne dages marsj. Etter hvert som kilometerne ble tilbakelagt, så ble det varmere og varmere i været, guttene mer og mer slitne, og dermed mer krevende både fysisk og mentalt. Men til tross for dette, så viste guttene unike egenskaper; de klaget ikke, de jobbet steinhardt, holdt en positiv tone, og ikke minst var hjelpsomme mot hverandre. Flott teamwork!

Klokka 1630 kom de første inn til Prestsand der den naturskjønne Hurdalsjøen badet i den varme ettermiddagssola. Vi hadde på forhånd avtalt at siden dette var vår siste overnatting på denne ekspedisjonen, og den siste sammen med friluftsgruppa, så skulle vi ha felles kveldsmat før vi kunne ta kveld. Men lite visste elevene om hva som ventet dem…

Siste natt med gjengen – Overraskelse i vente

På forhånd hadde vi avtalt med EUB’s journalist at han skulle dra innom den lokale pizza service’n og ta ut flere pizzaer og brus slik at guttene etter hvert kunne gå til dekket bord. Rundt klokka 1930 dukket journalisten opp med mat og drikke til 11 ”sultne ulver.” Gleden og overraskelsen var overveldende, så det var virkelig kjærlighet i blikket til guttene da de så hva som kom ut fra skogen.

Under spisingen så ble det ikke utvekslet et eneste ord. Det var helt stille. Snakk om at maten klarer det lærerne ikke klarer; få elevene til å være stille…

Pengene til dette har guttene selv jobbet inn gjennom vedhogst løpet av skoleåret. Alternativet til dette var å ta en tur inn til Oslo som avslutning, men dette var ikke et naturlig valg for oss. Derfor valgte vi å avslutte dette skoleåret der det begynte, nemlig i skogen…

Dag 3: Sjarmøretappen – en epoke er over.

Vi var forholdsvis tidlig oppe på morgenen. Foran oss hadde vi noen kilometer på asfalt før vi kunne ”krysse mållinjen” ved Råholt ungdomsskole.

Dette var en enda varmere dag enn de forrige, så det var nok helt ok at dette ikke var så lang etappe.

Det var blitt noe mer gnagsår, blemmer og alt som hører til, men fortsatt var det ingen som klaget. Vi var opptatt av at vi skulle komme inn som et samlet team, derfor avpasset vi tempoet litt etter tilstanden til den enkelte. Vi har jobbet i fellesskap for dette, så da er det også naturlig at vi kom inn som et team.

Klokka 1130 ankom vi skolen vår. Utslitt, men lykkelige. Ut i fra reaksjonen fra flere medelever og lærere, så er det ikke tvil om at guttene fikk oppmerksomhet. Velfortjent positiv oppmerksomhet. Dette fortjente dere så inderlig.

Friluftsliv i skolen – En vei å gå?

Gjennom friluftsliv så har disse guttene fått oppleve mye som de ellers ikke ville ha gjort i skolen. Dette handler mye om skoleledelse som våger å satse litt utradisjonelt, som ser verdien av et slikt tilbud, og til slutt men ikke minst noen som har troen på dette. Vi vil derfor benytte anledningen til å takke skoleledelsen igjen for støtten som har blitt vist gjennom god tilrettelegging for et slikt tilbud.

Våre erfaringer viser at et slikt tilbud i skolen vil bli svært attraktivt for de som satser denne veien. Det er jo en kjent sak at mange elever synes at det kan bli for mye teori i skolehverdagen. Derfor vil det å knytte opp undervisning mot praktisk arbeid, det å bryte ned personlige barrierer gjennom mestringsrelatert undervisning, det å se sammenhengen mellom teori og praksis, det å utfordre seg selv og andre – det er dette som gir mot og mestring. Og det er jo ikke den verste ballasten en kan ta med seg inn i den videregående skolen…?

Villmarkshilsen fra

Friluftsgruppa Da Boyz In Da Hood

v/ Arnfinn Kjelland (lærer) og Mats Langstrand (lærer / Ped.ansvarlig)

Råholt ungdomsskole

<Hjem>

(bilder fra lokalavisa finner her )